فهرست مطالب
هندوانه شیرین خود را پیدا کنید.
پیدا کردن یک طراح گرافیک که از تجربه و توانایی بالایی برخوردار باشد کار ساده ای نیست. به قول معروف طراح گرافیک مثل «هندوانه در بسته است». ولی خوشبختانه انتخاب طراح مناسب هم مثل انتخاب هندوانه تکنیک هایی دارد که تا حدودی کار را ساده تر می کند و احتمال بالا بردن نتیجه مطلوب را افزایش می دهد. همانطور که برای انتخاب هندوانه ضربه زدن و شنیدن صدای دهل و یا چک کردن رنگ و خط و خطوط های روی هندوانه چاره ساز است، انتخاب طراح نیز فاکتورهای مختص به خود را دارد. فاکتورهای انتخاب طراح مناسب را در سه دسته کلی تقسیم کرده ایم که نام آن را «مثلث انتخاب» گذاشتیم. در ادامه به تفسیر مثلث انتخاب پرداخته خواهد شد.
مثلث انتخاب
سه فاکتور اصلی برای بررسی و ارزیابی طراح گرافیک و انتخاب آن وجود دارد. این سه فاکتور عبارتند از «شرایط همکاری (قیمت، زمان و جزئیات دیگر)، کیفیت طراحی و تناسب طرح با محتوا». هیچ یک از این فاکتورها به تنهایی نمی تواند دلیل مناسبی برای انتخاب باشد، حفظ تعادل بین این سه فاکتور ضرورت دارد. ولی ممکن است بنا به اولویت شما یکی از فاکتورها پراهمیت تر باشد. شاید زمان مناسبی برای انجام کار ندارید و یا برای شما طراحی کتاب جدیدتان صرفه اقتصادی ندارد و ارزان تمام شدن کار اولویت اصلی شماست یا بالعکس کیفیت و انتقال درست محتوا برای شما اهمیت زیادی دارد. حفظ تعادل این مثلث به نوع سفارش و شرایط شما بستگی دارد. در واقع پیش از انتخاب طراح گرافیک لازم است شرایط خود و انتظاراتتان را شفاف و مشخص و اهمیت هر یک از فاکتورها را اولویت بندی کنید تا برای خودتان روشن باشد که کدام فاکتور در حین بررسی طراح برایتان اهمیت بیشتری دارد.
1. جزئیات شرایط همکاری
در طراحی جلد کتاب یک از مهمترین فاکتورها شرایط همکاری است. قاعدتا حق هر کارفرما و سفارش دهنده است که قبل از شروع طراحی از روند پروژه و احتمالات پیش بینی نشده مطلع باشد. این فاکتور برای تصمیم گیری شما بسیار پر اهمیت است. از طراح خود بخواهید جزئیات شرایط همکاری را در قالب یک توافق نامه یا قرارداد برای شما ارسال کند. تنظیم قرارداد از این جهت اهمیت دارد که اول شما شرایط پروژه را مطلع می شوید و امکان مقایسه آن با شرایط خود را خواهید داشت، نتیجتا راحت تر می توانید تصمیم به ادامه همکاری بگیرید. دوم برای موارد پیش بینی نشده، مثل عدم تایید طرح یا اصلاحات بعدی یا افزایش و کاهش حجم خدمات گرافیکی در حین کار و یا موارد مشابه دیگر، قبل از شروع همکاری تعیین تکلیف خواهد شد و هم شما و هم طراح با خیال راحت بر روی طراحی و روند پروژه تمرکز خواهید داشت. شفافیت مهمترین موضوع در انتخاب طراح است. اگر طراح از تنظیم قرارداد و یا موافقتنامه امتناع کرد بدون شک مطمئن باشید که طراح مناسبی برای شما نخواهد بود. مواردی که لازم است در شرایط همکاری از آن اطلاع داشته باشید عبارتند از: قیمت طراحی، زمان طراحی، تعداد اتودها، تعداد اصلاحات، سرنوشت عدم تایید طرح، درخواست اتود اضافی بعد از بررسی اتودهای اولیه، درخواست اصلاحات اضافی، کنسل شدن پروژه از سوی هر دو طرف، فایل لایه باز و اصلاحات مورد نظر در آینده و موارد مشابه دیگر.
از بین موارد بیان شده یکی از تعیین کننده ترین و مهمترین بخش های شرایط همکاری فاکتورِ قیمت و زمان طراحی است. هر دو فاکتور ارتباط مستقیمی با حجم خدمات گرافیکی مد نظر شما دارد. مواردی مثل تصویرسازی، تایپوگرافی، ارائه مفاهیم و کدگذاری ها همگی در قیمت و زمان تاثیر دارند. جزئیات سفارش و درخواست خود را با طراح در میان بگذارید و قیمت و زمان پیشنهادی طراح را با شرایط خود مقایسه کنید. در صورت تناسب آن با شرایط خود چراغ سبز اول برای انتخاب طراح روشن می شود. البته در صورتی که قیمت و زمان از آن چیزی که انتظار داشتید بیشتر بود شتاب زده تصمیم گیری نکنید، توصیه می کنیم دو راس دیگر مثلث (کیفیت کار و طراحی محتوا محور) را بررسی کنید و بعد تصمیم نهایی را بگیرید.
برای بررسی قیمت و هزینه طراحی جلد کتاب در استودیو 22 توجه شما را به «تعرفه طراحی جلد کتاب» جلب می کنم. ضمن اینکه در صفحه «سفارش طراحی» می توانید درخواست خود را ثبت و با طراح مستقیما وارد مذاکره شوید. در مذاکره با طراح امکان بیان جزئیات سفارش و درخواست خود را دارید. پس از مذاکره با طراح، قیمت و زمان به شما اعلام خواهد شد، در صورت تمایل شما به همکاری، جزئیات و شرایط همکاری در قالب یک توافقنامه خدمتتان برای بررسی ارسال خواهد شد.
2. کیفیت طراحی
چه چیزی مهمتر از دانش، مهارت و توانایی طراح در ارائه یک طرح خلاقانه، جذاب، به روز و بی نقص است؟ اولین چیزی که بعد از شنیدن واژه طراحی گرافیک به ذهن ما می رسد زیبایی و خلاقیت است. انتظاری که هر سفارش دهنده در رویای خود می پروراند. آن چیزی که باعث می شود کتاب، محصول و یا دستاورد شما که قطعا زمان و زحمت زیادی برای آن کشیده اید، به درستی در بین مخاطبین عرضه شود ظاهر آن است. مثل لباسی که افراد به تن می کنند و یا ویترین مغازه ها. عنصری که باعث کشش مخاطب برای تهیه و جذب آن می شود. جلد کتاب نشریه و مجله، بسته بندی محصولات، پوستر یک دوره آموزشی یا یک رویداد، کیسه هدیه، کارت ویزیت و موارد بیشمار دیگر همگی جذابیت افزوده شده به دستاورد شما برای عرضه بین مخاطبین هدف خود هستند که توسط طراح تهیه و طراحی می شود. این روکش می تواند زحمات شما را اثر بخش تر و یا کاملا بی اثر کند.
کیفیت کار یک طراح را در سه جنبه می توان جستجو کرد: اول خلاقیت و نوآوری، دوم زیبایی شناسی و سلیقه و سوم دانش فنی و تجربه
تا چه اندازه کاری که طراح قرار است ارائه دهد به روز، نو، یونیک و خلاقانه است. برای درک بهتر موضوع خلاقیت در طراحی گرافیک توجه شما را به مقاله «چگونه طراحی جلد خلاقانه داشته باشیم» جلب می کنم. آیا طراح توانایی ارائه یک طرح جذاب به طوری که از رقبای دیگر متمایز باشد را دارد و یا تا چه حد سلیقه، سبک کاری و فضای طراحی طراح با سلیقه شما همسو است. آیا طراح تجربه کافی و دانش فنی مناسب در ترکیب بندی عناصر، ترکیب بندی رنگ ها، آماده سازی فایل برای چاپ و … دارد. همه این موارد تنها و تنها در بررسی نمونه کارهای انجام شده طراح نهفته است. به هیچ عنوان پیش از بررسی نمونه کار طراح شروع به همکاری و ارائه سفارش نکنید. توضیحات مفصل و کامل تری در خصوص فواید بررسی نمونه کار طراح در صفحه «نمونه کار» و همچنین در چهار گام ثبت سفارش در صفحه «سفارش طراحی» داده شده است. صمیمانه توصیه می کنیم پیش از شروع همکاری با هر طراحی مطالب ارائه شده در این دو صفحه را مطالعه نمائید.
3. تناسب طرح با محتوا
فرض کنید یک طرح بی نقص، زیبا و جذاب توسط طراح برای کتاب و یا محصولات دیگر شما ارائه شده است. ولی طرح هیچ اشاره ای به محتوای کار شما ندارد. فرض کنید کتاب شما در خصوص افزایش مهارت در توسعه فردی است ولی طرح بسیار جذاب ارائه شده هیچ اشاره ای به این مفاهیم ندارد. قطعا طرح ارائه شده مردود است. تناسب طرح ارائه شده با محتوا به دو فاکتور با اهمیت مربوط است: اول به چه میزان شما به عنوان سفارش دهنده در انتقال مفاهیم مورد نظر خود به طراح به زبان ساده تلاش کردید و موفق بودید؟ دوم طراح به چه میزان توانایی آنالیز محتوای شما، ساده سازی آن، کدگذاری مناسب و ترجمه آن به تصویر را دارد؟
توجه داشته باشید که تعداد زیادی از سفارش دهنده ها از این مرحله به سادگی عبور می کنند بدون توجه به اینکه مهمترین بخش طراحی پیش از شروع ایده پردازی از سوی طراح تفهیم طراح توسط شماست. پیش از شروع طراحی توضیحاتی از سفارش دهنده باید برای طراحی ارسال گردد. به این توضیحات مکتوب که شرحی کوتاه و جامع را درباره سفارش شما ارائه میدهد «بریف» می گویند. در تهیه و تنظیم بریف باید دقت بالایی داشته باشید. اگر این مرحله به درستی انجام نشود طراح مواد و مصالحی برای طراحی ندارد. به این نکته همیشه توجه داشته باشید که به محتوای کتاب، دوره آموزشی، رویداد، محصولات و یا هر سفارش طراحی که مد نظر شماست را هیچ کس به اندازه شما مسلط و آگاه نیست. انتظار نداشته باشید با کلی گویی و پیچیده گویی طراح درک درستی از محتوا داشته باشد. ساده سازی، خلاصه گویی محتوا جهت درک بهتر طراح در این مرحله بسیار اهمیت دارد.
بعد از انتقال درست محتوا مهارت طراح بسیار اهمیت دارد. این موضوع همان فاکتوری است که در انتخاب طراح درست موثر است. شناخت مهارت طراح در این بخش هم مشابه بخش قبلی تنها با بررسی نمونه کار طراح قابل تشخیص است. در بررسی نمونه کارهای طراح با بررسی محتوای سفارش به بررسی این بپردازید که چه مقدار طراح در انتقال این مفاهیم موفق بوده است. به عنوان مثال در بررسی کتاب می توان با مطالعه عنوان کتاب، متن خلاصه پشت کتاب به محتوای کلی کتاب پی برد و آن را با طرح جلد ارائه شده مقایسه کرد.
در استودیو 22 در صفحه «نمونه کارها» برای هر کدام از نمونه کارهای طراحان یک صفحه اختصاصی وجود دارد که شما با کلیک بر روی هر کدام می توانید توضیحاتی در خصوص محتوای کتاب، درخواست کارفرما و ایده پردازی و نکات کلیدی در ارائه مفاهیم مورد نظر کارفرما را بررسی و ارزیابی کنید تا بهتر سطح توانایی طراح را بسنجید.
نتیجه گیری
برای انتخاب یک طراح مناسب باید ابتدا شرایط خود و انتظارات خود را در خصوص سفارشتان مشخص کنید سپس با توجه به درخواست خود به ارزیابی طراح از سه جنبه شرایط همکاری، کیفیت کار و ارائه طرح محتوا محور بپردازید. حتما هر سه فاکتور را بر اساس راهکارهای ارائه شده در مقاله بالا با دقت بررسی نمائید پس از آن از نتیجه حاصل از ارزیابی سه جنبه و مقایسه آن با شرایط خود بابت انتخاب طراح مناسب خود تصمیم گیری کنید. در نهایت این نکته را توجه داشته باشید که با در نظر گرفتن همه موارد، باز هم امکان این وجود دارد که از نتیجه کار به قدر کافی رضایت نداشته باشید. این امر اجتناب ناپذیر است و مشابه مثال هندوانه در مقدمه مقاله حتی اگر تمامی راهکارهای انتخاب یک هندوانه خوب را رعایت کنید باز هم ممکن است بعد از قاچ کردن آن با یک هندوانه سفید مواجه شوید. رعایت راهکارهای بالا تا حدود زیادی از این نتیجه ناگوار جلوگیری خواهد کرد. ولی همیشه امکان عدم رضایت در خصوص طرح نهایی را در برنامه ریزی خود در نظر داشته باشید.