۱. بررسی نمونه کارها

بهترین روش انتخاب طراح بررسی نمونه کارهای اوست. در بررسی نمونه کار، توانایی سبک کار و سلیقه طراح به درستی قابل ارزیابی است.

آیا طراح مورد نظر تجربه کافی دارد؟ به چه میزان طرح‌های ارائه شده توسط طراح جذاب و خلاقانه است؟ آیا طراح در مسیر طراحی از قالب‌های آماده و یا از تصاویر آماده و کپی شده استفاده می‌کند؟ به چه میزان طراح در فرآیند طراحی به محتوای کتاب و انتقال مقصود کلیدی مولف پایبند است؟ کتابی که توسط این طراح، طراحی می‌شوند آیا قابلیت جذب مخاطب را در میان انبوهی از کتابان در قفسه فروشگاه دارد؟ آیا منطقی است این میزان مبلغ بابت طراحی به این طراح پرداخته شود؟ آیا طراح با دقت به مفاهیم کلیدی کتاب، با نگاهی خلاقانه و بدیع و با استفاده از مهارت و دانش کافی می‌تواند طرحی ارائه دهد؟ با وجود زمان اندکی که دارم می‌توانم به این طراح اعتماد کنم و در همین سفارش اول نتیجه مطلوب و منطقی را دریافت کنم؟ آیا سلیقه من به سلیقه طراح و حال و هوای کاری او نزدیک است؟

سوالات بالا و بیشمار سوال دیگر مواردی است که دغدغه هر کارفرما برای انتخاب طراح و اعتماد به او برای سفارش طراحی است. شاید نه به طور صد در صد و کامل ولی بخش زیادی از پاسخ‌های سوالات بالا در بررسی و دیدن نمونه کارهای طراح نهفته است. این مرحله بسیار حساس و مهم است و بی‌اهمیت شمردن آن می‌تواند تبعات جبران ناپذیری در هدر رفت زمان و منابع مالی شما داشته باشد.

۲. ثبت درخواست

ثبت درخواست از طریق روش‌های ارائه شده نظیر تماس، پیام در شبکات اجتماعی و ثبت درخواست در سایت خواهد بود. در ارائه درخواستتان انتقال محتوای کتاب و مفاهیم کلیدی که مقصودتان است در طراحی جلد کتاب استفاده شود برای برآورد حجم خدمات گرافیکی و در نتیجه برآورد قیمت و زمان طراحی جلد کتاب بسیار اهمیت دارد. قطع کتاب، تعداد صفحات و اطلاعات آماری اینچنین در برآورد قیمت و زمان تاثیری نخواهد داشت ولی بیان محتوای کتابتان از اهمیت بالایی برخوردار است. در این مرحله نیازی نیست توضیح دقیق و با جزئیاتی از محتوای کتاب بیان کنید. یک توضیح مختصر برای درک کلی درخواست شما برای پیش‌بینی حجم خدمات گرافیکی کافی است. بعد از ثبت سفارش و پیش از شروع فرآیند طراحی مذاکره دقیق و کامل صورت خواهد گرفت.

۳. قیمت و شرایط همکاری

بعد از برآورد حجم خدمات گرافیکی قیمت و زمان به شما اعلام می‌شود. در صورت تمایل به ادامه همکاری شرایط همکاری در قالب یک قرارداد و توافقنامه تنظیم و ارسال می‌شود. در قرارداد تمامی جزئیات شرایط همکاری نوشته شده است. اعم از قیمت، زمان، تعداد اتودها، تعداد مراحل ویرایش، تایید و یا عدم تایید طرح، افزایش و یا کاهش خدمات گرافیکی و موارد دیگر به دقت نگارش و تعیین تکلیف شده‌اند. با مطالعه قرارداد تمامی مسیر سفارش تا ارائه طرح کاملا برای شما روشن و مشخص می‌شود و ابهامی باقی نمی‌ماند. مطالعه دقیق شرایط همکاری بسیار اهمیت دارد. توافق در خصوص موارد اشاره شده در این مرحله باید صورت بگیرد و پس از شروع فرآیند طراحی طرفین باید به موارد پایبند باشند و صرفا به موضوع طراحی تمرکز کنند.

۴. ثبت سفارش

بعد از مطالعه شرایط همکاری در صورت تمایل و توافق، ثبت سفارش توسط شما به نحوی که در قرارداد بیان شده صورت می‌گیرد و کار رسما آغاز می‌گردد. مراحل بعد از ثبت سفارش تبادل اطلاعات لازم ما بین طراح و سفارش‌دهنده و مذاکره دقیق در خصوص محتوای کار، مفاهیم کلیدی که قرار از منجر به طرح گردد و گپ و گفتی در خصوص سلایق سفارش دهند و نمونه‌هایی که می‌پسندد و موارد اینچنینی خواهد بود. پس از تفهیم کامل و دقیق طراح، فرایند طراحی و ایده پردازی آغاز و در نهایت طرح برای بررسی و اعلام نظر به سفارش‌دهنده ارسال می‌شود.